Teknisk informasjon og beskrivelser

Litt om pukkverket

Pukkproduksjon har drevet med stasjonært og transportable pukkverk siden 1971 og har en svært godt opparbeidet kunnskap knyttet til å utvikle høykvalitets maskin-bearbeidede steinmasser. Samt vårt nisjeprodukt som er dekorstein, stablestein og steinheller.

Pukkverket består av

  • Et transportabelt finknuseverk som produserer 5 fraksjoner
  • Et stasjonært fineknuseverk som produserer 6 fraksjoner.
  • I tillegg kan det også kjøres en sandmølle som bidrar til å produserer spesielle fraksjoner hvor kubismen i steinen er økt og reduserer overflaten til steinen, egner seg svært godt til betongproduksjon.
  • Grovknuseverk som flyttes i mellom de forskjellige sprengningene i bruddet.

Metamorfe bergarter: Gneis og amfibolitt

Pukkressursen er ansett for å være svært viktig. Berggrunnen i området består av de metamorfe bergartene gneis, og amfibolitt, som har svært slitesterk kvalitet. Gneis har høy tetthet, og inneholder kvarts, biotitt, granat og plagioklas. Amfibolitten inneholder hornblende og plagioklas, samt mindre mengder kvarts, biotitt og epidot. Amfibolitten er svært hard, med tetthet på ca.2.87g/cm3.

Vei- og fundamentbygging

Det er mange fagutrykk innen vegbygging. Til og med som privatperson kan det være nyttig å kunne følge en samtale, og forstå noen av utrykkene som brukes.

Det gis en kort forklaring her:

Vegnormalene

fra håndbokserien utgitt av statens vegvesen. Innenholder krav til vegbygging, vegutforming, tunneler, bruer, osv. Eksempler er N100, N101, N200, N400, N401, N500, N601. Dette er kravdokumenter, gjelder all offentlig veg og må følges.

N100, N200, N400, N500

Håndbok N100 veg- og gateutforming. Håndbok N200 Vegbygging. Håndbok N400 Bruprosjektering. Håndbok N500 Vegtuneller

Veiklasser

Veiklasse 1: Helårs bilveg som bygges i samarbeid med staten og kan inngå i det offentlige veinettet. Veiklasse 2: Helårs landbruksbilvei. Veiklasse 3: Landbruksbilvei. Veiklasse 4: Sommerbilvei for tømmerbil med henger. Veiklasse 5: Sommerbilvei for tømmerbil uten henger. (veiklassen skal bare benyttes i unntakstilfeller) Veiklasse 6: Vinterbilvei. Veiklasse 7: Traktorvei. Veiklasse 8: Enkel traktorvei.

Dreneringsalternativer

Stikkrenne: vannløp på tvers av veien (under) med lysåpning mindre enn 1m. Kulvert: vannløp med lyåpning mellom 1m og 2,5m. Vannløp med lysåpning større enn 2,5m regnes som bru.

Slitelag

Det øverste laget i et veidekke beregnet for å kunne ta opp trafikk- og klimapåkjenning.

Bindelag

Kan brukes i noen tilfeller for å binde bærelaget bedre sammen med slitelaget.

Bærelag

Det øverste laget under veidekket (slitelag og evnt. bindelag). Hovedfunksjonen er å oppta spenninger knyttet til ringtrykket.

Ringtrykk

Trykket fra kjøretøyets hjul på veikroppen ( ganske konsentrert last). Tas opp i vegdekket(slitelag og evnt. bindelag) og bærelaget.

Aksellast

Trykket fra kjøretøyet (akslene) på veikroppen. Tas opp i forsterkningslaget.

Planum

Nederst i en vei, overlaten av underbygningen. Kalles traubunn ved skjæringer i fjell.

Filterlag

Lag av filtermateriale. Normalt nederste laget i overbygningen, som et separerende og drenerende lag mellom planum og forsterkningslaget.

Forsterkningslag

Lag i veiens overbygning, mellom planum og bærelag. Hovedfunksjonen er å fordele trafikkbelastningen slik at undergrunnen ikke overbelastes.
Avrettingslag

Sjikt av egnede masser for avretting av grovt bærelag før utlegging av slitelag.

Ring oss

Ring for nærmere informasjon om de forskjellige produktene og pris. Vi stille også med teknisk rådgiving og prosjektering etter behov.